Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

 

Asiakkaiden kertomaa

Työluotsin tyytyväiset asiakkaat kertovat kokemuksistaan. Katso referenssit täältä ja liity heidän joukkoonsa.

 

 

 

 

Ihminen ihmiselle

Julkaistu 13.11.2017

Tällä viikolla tuloksiaan esittelevä kuuluisa Helsingin Yliopiston CoPassion -tutkimushanke liputtaa voimakkaasti myötätunnon puolesta työyhteisön menestystekijänä. Hankkeen tuloksista uutisoi mm. Helsingin Sanomat artikkelissaan Myötätunto saa yrityksissä aikaan parempia tuloksia.

Ansiokasta työtä! Nyt on tietenkin odotettavissa kaikessa johtamiseen ja työyhteisöjen kehittämiseen liittyvässä keskustelussa suorastaan buumi myötätunnon kouluttamiseen, treenaamiseen, valmentamiseen ja harjoitteluun työpaikoilla.

Ihan hyvä juttu. Kyllä sillä varmasti on vaikutusta ja taas mennään askel kohti parempaa työelämää. Minusta on kuitenkin jotenkin omituista, että tällaisia asioita nostetaan esille yksi kerrallaan. Niinkuin ihmisestä nyt voisi ottaa erilleen yhden ominaisuuden.

Ei voi. Ei edes työelämässä.

Lue lisää »

Uusi otsikko

Julkaistu 13.11.2017
Lue lisää »

Patistuksen ihmettely eli blogitauon loppu

Julkaistu 28.10.2017

Vai olisiko oikea sana ”patistaminen”. En osaa sanoa. Suomen kieli on ihmeellistä. Joka tapauksessa on kyseessä ponteva yritys palata pitkältä blogitauolta ja osoittaa lukijoille, että Työluotsi on edelleen hengissä ja voi hyvin. Kyllä, erittäin hyvin.

Blogi jäi tauolle reilu vuosi sitten, kun Työluotsin kalenteri alkoi täyttyä ennennäkemättömällä vauhdilla. Liekö syynä ollut alkava talouden nousu vai verkostojen kautta levinnyt maine hyvistä tuloksista, sitä en tiedä. Tokihan työpäivät olivat olleet täysiä jo siihenkin asti, vuosi sitten ne alkoivat sisältää yhä enemmän laskutettavaa asiakastyötä. Elokuun lopussa päättynyt tilikausi osoitti tämän tosiasian numeroina – liikevaihto lähes kolminkertaistui edellisvuodesta.

Jonkinlainen meriselitys pitkästä hiljaisuudesta on nyt siis annettu, ehkä sen joku hyväksyykin. Tärkeintä on kuitenkin pohtia tuota sanaa patistus tai patistaminen. Kuka mahtoi Työluotsia patistaa taas bloggaamaan? Ja miksi se toimi?

Lue lisää »

Soinin loma rikkoo korvaamattomuuden myytin

Julkaistu 22.08.2016

Heinäkuu oli Euroopassa levoton. Oli Nizzan isku, Turkin vallankaappaus, Saksan kaksi tapausta ja Ranskassa vielä papin murha. Kaikki liittyvät tavalla tai toisella Euroopan ulkosuhteisiin eli kuuluvat Suomessa ulkoministerin tontille. Mahtoi olla ministerillä kiirettä!

Mutta ulkoministeri Timo Soini oli lomalla. Mediassa kyseltiin rivien välissä ja suoraankin, että onko nyt laitaa lomailla tällaisessa tilanteessa. Perisuomalainen moraalinen paheksunta leijui ilmassa sankkana kuin Venäjän metsäpalojen savu. Ettäs kehtaa!

Heinäkuun viimeisenä päivänä Helsingin Sanomat teki laajan jutun Soinin lomasta ja valtion asioiden hoidosta. Siinä kuvailtiin ulkoministerin luppoilua ja todettiin, että ”on tuskin montaa valtiomiestä, jotka ovat lomalla yhtä lomalla kuin Soini.”

Miksei ministeri saisi olla lomalla? Mitä haittaa on siitä, jos ministeri ei pidä lomaa?

Lue lisää »

Lisää psykologeja vai parempaa johtamista?

Julkaistu 20.06.2016

Tämän päivän Sanomalehti Karjalainen uutisoi työntekijöiden kasvaneesta tuen tarpeesta ongelmiin, jotka nousevat työelämästä. Artikkelissa todetaan, että tyypillisesti apua haetaan ”stressiin, unettomuuteen tai ihmissuhdeongelmiin, mutta myös sairauksiin, kuten masennukseen”. Puhutaan siis työn psykososiaalisesta kuormituksesta ja mielenterveyden ongelmista.

Työterveyslaitoksen Jorma Mäkitalo kaipaa ongelmaan ratkaisuksi lisää psykologeja työterveyshuoltoon.  Tämä olisi varmasti hyvä alku. 

Mutta miksi vain alku? Katsotaanpa hiukan numeroita.

Työterveydessä on tällä hetkellä 540 psykologin tointa ja määrä on voimakkaasti kasvussa. Suomessa on noin kaksi ja puoli miljoonaa työelämään osallistuvaa ihmistä. Jos otetaan heistä vaikka ne 100 000, joiden arvioidaan kokevan työpaikkakiusaamista, siitä riittää jokaiselle työterveyshuollon psykologille 185 asiakasta. Kiusaamista kokevat ovat vain yksi osa työpaikan ihmissuhdeongelmien vuoksi apua hakevista.

Jos psykologi tapaa jokaisen asiakkaan vaikka kolme kertaa tunnin ajan, tästä tulee 555 työtuntia vuodessa, noin kolmannes koko vuonna käytettävissä olevasta työajasta. Mukana ei vielä ole asiakkaaseen liittyvä muu työ, kirjaaminen, lausuntojen teko ja niin edelleen. Ja työterveyspsykologeilla on monia muitakin asiakasryhmiä.

Nämä luvut ja niiden nouseva trendi osoittavat väistämättä, että vaikka työterveyshuollossa toimivien psykologien määrä kaksinkertaistuisi, työsarkaa on liian paljon yksin heidän hoidettavakseen. 

Lue lisää »

Ihmettely ja Jäämeren kivet – Johda kokonaisia ihmisiä reaktioiden sijaan

Julkaistu 30.05.2016

Kun joku sanoo ihmettelevänsä, hänen ymmärretään paheksuvan tai kritisoivan asiaa. Tämän ajan kieli on täynnä ihmettelyä, tässä esimerkkejä sanomalehdestä: ”Kansanedustaja Maria Tolppanen (ps.) ihmettelee te-toimiston päätöstä.” “Mäkisalo-Ropponen ihmettelee hallituksen touhuja.” “Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta ihmettelee tuoreessa kannanotossaan Itä-Suomen yliopiston  profiloitumispolitiikkaa.”

Ihmettely on meillä käytössä vain sen negatiivisessa merkityksessä. Jos henkilö ihmettelee jotain, hän ei hyväksy sitä, sulkee sen pois tai yrittää kumota sen. Ihmettelyllä pedataan tietä vastakkainasetteluun ja riitelyyn. Usein henkilöristiriidoissa ilmaistaankin ensin ihmettely toisen toiminnasta, sitten jatketaan juoheasti avoimeen paheksuntaan ja riitaan.

Tämä on minusta sääli, sillä ihmettely on mahtava työkalu uusien näkökulmien avaamiseen ja oivaltamiseen. Ihmettelyllä on siis toinenkin näkökulma, joka on hyödyllinen työkalu johtamisessa. 

Lue lisää »

51 alaista ja keisarin uudet vaatteet

Julkaistu 23.05.2016

Kuulin taannoin tarinan esimiehestä, jolla on 51 alaista. Valitettavasti tämä on aika tavallinen tarina nykyisin, kun organisaatioita viritetään ajokoirakuntoon. Ei riitä, että johtaja on ajokoira, myös organisaation pitää olla laiha ja nälkäinen.

Nälkä alaisilla varmasti jää, olivat he sitten kuinka itseohjautuvia tahansa. Jos esimiehen aika on jaettava 51 alaisen kesken ja usein sen päälle hänen on vielä tehtävä iso liuta muuta työtä, tuki jää ohueksi. Olemattomaksi.

Pian tuon tarinan jälkeen kuulin myös toisen, jossa pantiin paremmaksi – esimies, jolla on 63 alaista!

Eniten minua näissä jutuissa ihmetyttää itsepetoksen määrä. Millainen organisaatio oikeasti uskoo, että lähiesimiestyö voidaan hoitaa näin. Vai onko kyseessä vain hyväuskoisuus? Tai tietoinen huijaus?

Lue lisää »

Koutsin ja ihmisten johtajan tärkein taito?

Julkaistu 08.04.2016

Koin alkuviikosta taas sen huikaisevan hetken, kun asiakas oivalsi jotain suurta kesken omaa pohdintaansa. Harjoittelimme kouluttajan valvovan silmän alla koutsausta, jota Lontoon kielellä kutsutaan nimellä ”coaching”. Asiakkaani oli toinen koutsausopiskelija ja hän pohti erästä haavettaan. Minä kysyin kysymyksiä, kuuntelin ja elin mukana hänen tarinassaan. Yht’äkkiä asiakkaani ilme kirkastui, hymy leveni ja silmät suurenivat. ”Hei, tässähän on taustalla tää iso muutos mun…”

Pystyin melkein näkemään, kuinka isot palikat asiakkaani ajatuksissa loksahtelivat uusiin asentoihin ja tasapainoon.

Jäin sitten kotiin ajaessa miettimään mikä oli se taito, jota harjoitin ja joka auttoi asiakastani tekemään ison ja asioita selvittävän havainnon. Mikä oli se käänteentekevä kysymys, jonka asetin? Vai oliko se kenties jotain muuta, mitä minä tein? Mikä on koutsin ja hänen kollegansa, ihmisten johtajan tärkein taito?

Lue lisää »

Intohimo nousee työn merkityksestä

Julkaistu 29.03.2016

Minua haastateltiin äskettäin Työluotsista kertovaan artikkeliin. Tuon juttutuokion aikana tunsin puhuvani palavasti ihmisten johtamisen kehittämisen tärkeydestä Suomessa ja olin pakahtua innosta. Puhua paasasin tunteiden johtamisesta, omasta kasvupolustani, ihmisen kohtaamisesta ja kaikesta tärkeästä. Toimittaja kertoi jälkeenpäin minun olleen uskottava ja mukaan tempaava, innostava.  

Intohimoni  työelämän kehittämiseen ei ole aina tullut näin selvästi esille. Muistan kun joku vuosi sitten kerroin ajatuksistani kokeneelle valmennuskollegalleni ja sain rankkaa palautetta – ”Missä on sun intohimo? Kun sä puhut veneistäsi, sun silmät loistaa ja sun tarina tempaa mukaansa. Valmennuksesta puhuessa sä olet jotenkin valju.” Se iski lujaa ja arkaan paikkaan. Kuten aina, totuus on hyvä kuulla.

Mitä oikein tapahtui? Miten minä olen löytänyt intohimon työhöni, sellaisen palon, että se tulee keskustelussa läpi ja rakentaa yhteistä uskoa onnistumiseen ja muutokseen?

Lue lisää »

”Työpaikka kuin lastentarha” olisi aika hyvä tilanne!

Julkaistu 06.10.2015

“Tämä on kuin olisi lastentarhassa!” kuulee joskus sanottavan, kun työpaikalla tunteet ovat pinnassa ja yhteisön jäsenet reagoivat asioihin kukin tavallaan. Vertaus kuulostaa osuvalta, mutta onko se oikeastaan kovin hyvä?

Tottahan on, että tarhaikäiset ilmaisevat asiansa usein tunteellä – riemusta kiljutaan, suru itketään ulos ja kiukku osoitetaan itkupotkuraivarein. Hyvää kaveria halataan ja ikävää jopa vähän nipistetään.

Taitaa kuitenkin olla niin, että työpaikan yhtäläisyydet lastentarhaan päättyvät siihen. Tarhassa asiat ovat usein paremmin.

Päiväkodissa nimittäin on aina tarkat säännöt siitä, miten toisia kohtaan käyttäydytään ja sääntöjen rikkomisesta aina keskutellaan ja asiat selvitetään. Paha mieli ja sen aiheuttanut käytös käydään läpi ja osapuolet kohtaavat toisensa asian äärellä. Juttu sovitaan ja siitä yritetään ottaa oppia tulevaisuutta varten. Hienoa toimintaa, eikö vain?

Mutta kuinka monella työpaikalla oikeasti tehdään näin?

Lue lisää »